داده کاوی در بانکداری

پروژه کارشناسی رشته مهندسی فناوری اطلاعات و کامپیوتر


مشخصات فایل

تعداد صفحات 138
حجم 1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی فناوری اطلاعات


توضیحات کامل

امروزه با گسترش روزافزون اطلاعاتی که بشر با آن­ها سر و کار دارد، بهره ­گیری از روش­هایی هم­چون داده­ کاوی برای استخراج دانش و اطلاعات نهفته در داده ­ها امری غیر قابل اجتناب است. سازمان­ها با استفاده از داده­ کاوی می­توانندفرآیندهای تصمیم­ گیری را بهبود بخشند. داده ­کاوی سبب می­شود که سازمان­ها ازسطح داده به سطوح بالاتر دانش و الگوهای ناشناخته برسند.

در این میان بانک­ها اساساً از پایگاه­های داده متعدد و گسترده­ای برخوردار هستند که حاوی اطلاعات مربوط به مبادلات و جزئیات دیگر مربوط به مشتریانشان است. داده ­کاوی به نوبه­ی خود در راستای حل مسائل موجود در کسب و کار در صنعت بانکداری و مالی آن هم به واسطه ­ی یافتن الگوها، روابط علی و معلولی و روابط حاکم در قیمت­های بازار و اطلاعات کسب و کار مشتریان به کار می­رود. 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل 1 دانش نوین داده­کاوی

1-1. مقدمه . 1

1-2. تاریخچه داده­ کاوی 2

1-3. چرا داده ­کاوی لازم است؟ 2

1-4. فرآیند کشف دانش و داده ­کاوی 3

1-5. معرفی برخی از روش­های داده­ کاوی 7

1-5-1. تحلیل انحراف 8

1-5-2. نمایه ­سازی 9

1-5-3. قوانین وابستگی 10

1-5-4. تحلیل توالی . 13

1-5-5. خوشه ­بندی 14

1-5-6. دسته­ بندی . 19

1-5-7. پیش ­بینی . 21

 

فصل 2 کاربرد­های داده­ کاوی در صنعت بانکداری

2-1. مقدمه . 23

2-2. داده ­کاوی در بازاریابی مدیریت ارتباط با مشتریان بانک . 25

2-2-1. مدیریت ارتباط با مشتری و پروفایل ­سازی از آن­ها 27

2-2-2. مراقبت از مشتری 32

2-2-3. داده ­کاوی و تحلیل رویگردانی مشتریان 34

2-3. کاربرد داده­ کاوی در کشف تقلب و سوء استفاده­ های مالی 42

2-4. داده ­کاوی و پیش­ بینی عملکرد بانک . 55

2-5. داده ­کاوی در ارزیابی اعتبار مشتریان بانک 60

2-6. کاربرد داده ­کاوی در ارزیابی عملکرد بانک 68

 فصل 3 مثال­های عملی از کاربرد داده­ کاوی در صنعت بانکداری

3-1. کاربرد داده­ کاوی در بخش­بندی مشتریان . 74

3-1-1. مقدمه 74

3-1-2. ارزش چرخه عمر مشتری، مفهوم تعاریف . 76

3-1-3. استفاده از مدل­های خوشه ­بندی و CLV جهت بخش­بندی مشتریان بانک . 77

3-1-4. ارائه سرویس مناسب به مشتریان بالقوه . 81

3-2. رتبه­ بندی اعتبار متقاضیان دریافت وام با استفاده از تکنیک­های داده­ کاوی 84

3-3. رتبه ­بندی اعتبار با استفاده از نسبت­های مالی 88

3-4. بخش­بندی دارندگان کارت­های اعتباری با استفاده از داده ­کاوی . 90

3-4-1. پروژه طراحی بخش­بندی رفتاری . 91

3-4-2. آماده ­سازی داده ­های مورد نیاز برای ساخت مدل 92

3-4-3. انتخاب جمعیت بخش­بندی 93

3-4-4. شاخص­های کلیدی عملکرد درباره استفاده از کارت­های اعتباری 93

3-5. سه گام اصلی فرآیند تحلیل . 97

3-6. گزارش، گام نهایی فرآیند داده ­کاوی 116

3-7. مزایا و معایب داده­ کاوی 116

3-8. نتیجه­ گیری 118

 فهرست اشکال

شکل ­1-1. فرآیند کشف دانش 6

شکل 1-2. عملکردهای داده­ کاوی 8

شکل 1-3. تحلیل انحراف در یک پایگاه داده . 9

شکل 1-4. نمونه­ای از توالی بازدید­های وب . 14

شکل 1-5. نمونه­ای ساده از خوشه­ بندی مشتریان 16

شکل 1-6. خوشه­ بندی با استفاده از K-means 18

شکل 1-7. درخت تصمیم­گیری برای دسته­بندی مشتریان . 21

شکل 1-8. رگرسیون خطی ساده . 22

 شکل 2-1. مدیریت ارتباط با مشتری و داده­ کاوی . 29

شکل 2-2. دوره ­های زمانی مختلف در مسأله رویگردانی مشتریان بانک . 36

شکل 2-3. دسته­ بندی انواع تقلب . 43

شکل 2-4. فراوانی مدل­های استفاده شده در کشف سوء استفاده­ های مالی . 46

شکل2-5. رتبه­ بندی اعتبار در صنعت بانکداری 61

شکل 2-6. DMU در فرآیند تحلیل پوششی داده ­ها . 71

شکل 2-7. شاخص­های خروجی مورد استفاده در تحلیل پوششی داده ­ها . 72

شکل 3-1. مدل­سازی خوشه­ بندی مشتریان بانک­ها در Clementine . 79

شکل 3-2. نتایج خوشه ­بندی مشتریان بر اساس روش SOM . 79

شکل 3-3. توزیع شغلی مشتریان هر خوشه . 79

شکل 3-4. استفاه از الگوریتم Aprioriدر نرم ­افزار Clementine . 82

شکل 3-5. فرآیند مدل­سازی رتبه ­بندی اعتبار مشتریان بانکی در Clementine. 86

شکل 3-6. مقایسه مدل­های رتبه­ بندی اعتبار با استفاده از منحنی Gain 86

شکل 3-7. قواعد رفتاری حاصل از مدل­ رتبه ­بندی اعتبار . 87

شکل 3-8. فرآیند مدل­سازی Clementine . 98

شکل 3-9. نمودار نمایه خوشه 1 108

شکل 3-10. نمودار نمایه خوشه 2 109

شکل 3-11. نمودار نمایه خوشه 3 110

شکل 3-12. نمودار نمایه خوشه 4 . 111

شکل 3-13. نمودار نمایه خوشه 5 112

شکل 3-14. نمودار نمایه خوشه 6 . 113

شکل3-15. نمودار نمایه خوشه 7 . 114

شکل 3-16. نمودار نمایه خوشه 8 . 115

 فهرست جداول

جدول 1-1. لیستی از محصولات و خدمات قابل ارائه در بانک. 11

جدول 1-2. نمونه داده­ های مورد نیاز در مدل­سازی مسأله دسته­ بندی 20

 جدول 2-1. پژوهش­های انجام شده در در زمینه کاربرد داده­ کاوی در تحلیل رویگردانی مشتریان . 42

جدول 2-2. پژوهش­های انجام شده در زمینه کاربرد داده­ کاوی در زمینه کشف تقلب . 55

جدول 2-3. پژوهش­های انجام شده در زمینه کاربرد داده­ کاوی در ارزیابی عملکرد بانک . 60

جدول 2-4. پژوهش­های انجام شده در زمینه کاربرد داده ­کاوی در ارزیابی اعتبار مشتریان . 68

 جدول 3-1. پروفایل­های حاصل با استفاده از خوشه ­بندی 80

جدول 3-2. نمونه ­ای از قوانین وابستگی تولید شده در یک خوشه . 83

جدول 3-3. متغیرهای مورد استفاده در رتبه­ بندی اعتبار 85

جدول 3-4. بخش­بندی کارت­­های اعتباری، خلاصه روش اجرا . 94

جدول 3-5. فیلدهای استفاده شده برای بخش­بندی دارندگان کارت­های اعتباری . 97

جدول 3-6. تصمیم ­گیری برای تعداد اجزای استخراجی با آزمودن جدول"واریانس" در PCA . 99

جدول 3-7. فهم و طبقه­ بندی اجزا با استفاده از ماتریس محوری اجزاء . 100

جدول 3-8. تفسیر قوانین استخراج شده اجزاء 101

جدول 3-9. مراکز خوشه­ ها. 102

جدول 3-10. میانگین درصد خریدها بر مبنای نوع کالا در خوشه­ ها . 103

جدول 3-11. میانگین تعداد خرید بر مبنای نوع کالا در خوشه ­ها . 104

جدول 3-12. نمایه­ سازی خوشه­­ ها بر مبنای شاخص­های عملکرد . 106

جدول 3-13. نمایه­ سازی خوشه­ ها بر مبنای مشخصه ­های جمعیت شناختی 107


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : داده ,جدول ,کاوی ,داده­ ,مشتریان ,خوشه ,داده­ کاوی ,داده ­کاوی ,نمودار نمایه ,نمایه خوشه ,کاربرد داده­ ,زمینه کاربرد داده­ ,رتبه ­بندی اعتبار ,ارزیابی اعتبار مشتریان ,دارندگان کارت­های اعتباری
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

seowebdesign مصولا شرکت دل گروه خدمات ساینتست دانلود قالب وبلاگ babbitt bearing - babbittalloy.com رمزهای طراحی کابینت استیل صنعتی شماليها جاهاي ديدني